Szkoła z bogatą historią i tradycjami
czwartek, 15 listopada 2012 11:14

I RAJD HISTORYCZNY „Roztocze Południowe” 2012

Dnia 9 listopada 2012 r. uczniowie klas pierwszych i drugich Czwórki wzięli udział w Rajdzie Niepodległości.

Celem wyprawy było uczczenie 94. rocznicy odzyskania przez Polskę wolności, upamiętnienie ofiar wymordowanych w czasie II wojny światowej oraz poszerzenie wiedzy historycznej o tamtych wydarzeniach.
Po zbiórce o godz. 7:00 na Placu Zamkowym, wyruszyliśmy w autobusową podróż do Bełżca. Tam zwiedzaliśmy dawny Niemiecki Obóz Zagłady. Najpierw, wraz z przewodnikiem, oglądaliśmy ekspozycję w muzeum obozu, poświęconą ofiarom hitlerowskiego reżimu, a także zapoznaliśmy się z życiem i kulturą ludności żydowskiej w czasach II RP. Następnie przeszliśmy pod pomnik ofiar obozu i wysłuchaliśmy krótkiego wykładu na temat historii tego miejsca oraz dziejów ofiar obozu i ich katów.
Kolejnym etapem naszej wyprawy była miejscowość Narol, skąd powędrowaliśmy lasem wzdłuż linii Mołotowa. Mieliśmy okazję zobaczyć stare bunkry i umocnienia sowieckie, zbudowane na granicy ZSRR i III Rzeszy, wytyczonej po podziale Polski, dokonanym przez okupantów w 1939 r. Każdy z uczestników rajdu zwiedził przynajmniej jeden schron. Bunkry są położone w zagłębieniach oraz na wzgórzach. Schrony były dwu- i trzy-kondygnacyjne, mają niskie sufity, wąskie przejścia między pomieszczeniami oraz stanowiska na broń. Na budynkach widać było ślady działań wojennych.
Na zakończenie naszego rajdu przeszliśmy leśnymi ścieżkami, podziwiając piękno przyrody, na niewielka polanę. Tam, wokół przygotowanego ogniska, mogliśmy się ogrzać oraz zjeść pieczone nad ogniem kiełbaski i kromki chleba. Odjechaliśmy stamtąd, gdy było już ciemno.
Wycieczka udała się, mimo przelotnych opadów deszczu i typowej jesiennej pogody. Pomysłem dyrektora naszej szkoły jest zorganizowanie kolejnych tego typu rajdów. Mamy nadzieję, że uczestniczyć w nich będzie coraz więcej naszych koleżanek i kolegów.